Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce

Kamil Bachorz
Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce
Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce Kamil Bachorz
Dworzec w Jarocinie jest ostatnim dworcem pruskim węzłowym zachowanym w Wielkopolsce. - Decyzja o umiejscowieniu dworca właśnie w Jarocinie nie była taka oczywista. Ostatecznie w marcu 1873r. zdecydowano o wybudowaniu dworca w Jarocinie – podkreśla Andrzej Gogulski, historyk z Jarocina.

Dworzec w Jarocinie został wybudowany w latach 1870-1875. Jego historia jest ściśle związana z budową linii kolejowej Oleśnica - Gniezno. - W dniu 31 maja 1872 r. Towarzystwo Kolei Oleśnicko-Kluczborskiej uzyskało koncesję na wybudowanie wspomnianej linii kolejowej, która wytyczona została wzdłuż granicy zaborów. Decyzja o umiejscowieniu dworca właśnie w Jarocinie nie była taka oczywista. Pod uwagę brano też takie miasta jak Pleszew i Koźmin. Ostatecznie w marcu 1873r. zdecydowano o wybudowaniu dworca w Jarocinie – podkreśla Andrzej Gogulski historyk z Jarocina. Już w 1875 roku zaczęły kursować pociągi między Oleśnicą a Gnieznem, a w grudniu tego samego roku kursowały na linii Poznań – Kluczbork.

Pałac w Śmiełowie atrakcją turystyczną gminy Żerków

W roku 1888 została uruchomiona linia do Leszna, w roku 1906 r. linia Czempiń – Śrem – Jarocin. Tym samym stacja stała się jedną z najważniejszych stacji węzłowych w zaborze pruskim. - Należy też pamiętać, że był to okres zaborów i Polski na mapie Europy nie było, budowa dworca i linii kolejowej związana była z rozwojem gospodarczym i militarnym państwa pruskiego, a przy tym umacnianiu niemczyzny i osadnictwa m.in. na Ziemi Jarocińskiej. W tym kontekście dworzec w Jarocinie nie był żadnym podarunkiem dla Polaków, prusacy zresztą wcale o Polakach nie myśleli - a na pewno nie w tym znaczeniu – dodaje.

Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce

Warto podkreślić, że w listopadzie i grudniu 1918 roku w Jarocinie rozgrywały się historyczne wydarzenia. Wtedy Polacy służący w niemieckim garnizonie w jarocińskich koszarach, rozpoczęli działania rewolucyjne, które doprowadziły do utworzenia polskiego oddziału. - Jarociński dworzec, podobnie jak poczta, stał się obiektem strategicznym. Polscy żołnierze 9 listopada 1918r. opanowali budynek dworca i jarociński węzeł kolejowy. Tutaj zatrzymywano niemieckie pociągi, rekwirowano broń, amunicję i żywność. Na jarocińskim dworcu, miały też miejsce rozmowy dowódcy polskiego oddziału Br. Kirchnera z niemieckim dowódcą, który wraz z 300 osobowym oddziałem został przysłany z Poznania do stłumienia jarocińskiego buntu – mówi Andrzej Gogulski.

Obecnie dworzec w Jarocinie jest remontowany. Na razie odnowiona została elewacja budynku. Jednak prace jeszcze trwają i nie można z niego korzystać. Będzie to możliwe dopiero jak zakończy się remont.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jarocin.naszemiasto.pl Nasze Miasto