Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce

Dworzec w Jarocinie jest ostatnim dworcem pruskim węzłowym zachowanym w Wielkopolsce. - Decyzja o umiejscowieniu dworca właśnie w Jarocinie nie była taka oczywista. Ostatecznie w marcu 1873r. zdecydowano o wybudowaniu dworca w Jarocinie – podkreśla Andrzej Gogulski, historyk z Jarocina.
Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce
 Kamil Bachorz

Dworzec w Jarocinie został wybudowany w latach 1870-1875. Jego historia jest ściśle związana z budową linii kolejowej Oleśnica - Gniezno. - W dniu 31 maja 1872 r. Towarzystwo Kolei Oleśnicko-Kluczborskiej uzyskało koncesję na wybudowanie wspomnianej linii kolejowej, która wytyczona została wzdłuż granicy zaborów. Decyzja o umiejscowieniu dworca właśnie w Jarocinie nie była taka oczywista. Pod uwagę brano też takie miasta jak Pleszew i Koźmin. Ostatecznie w marcu 1873r. zdecydowano o wybudowaniu dworca w Jarocinie – podkreśla Andrzej Gogulski historyk z Jarocina. Już w 1875 roku zaczęły kursować pociągi między Oleśnicą a Gnieznem, a w grudniu tego samego roku kursowały na linii Poznań – Kluczbork.

Pałac w Śmiełowie atrakcją turystyczną gminy Żerków

W roku 1888 została uruchomiona linia do Leszna, w roku 1906 r. linia Czempiń – Śrem – Jarocin. Tym samym stacja stała się jedną z najważniejszych stacji węzłowych w zaborze pruskim. - Należy też pamiętać, że był to okres zaborów i Polski na mapie Europy nie było, budowa dworca i linii kolejowej związana była z rozwojem gospodarczym i militarnym państwa pruskiego, a przy tym umacnianiu niemczyzny i osadnictwa m.in. na Ziemi Jarocińskiej. W tym kontekście dworzec w Jarocinie nie był żadnym podarunkiem dla Polaków, prusacy zresztą wcale o Polakach nie myśleli - a na pewno nie w tym znaczeniu – dodaje.

Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce

Warto podkreślić, że w listopadzie i grudniu 1918 roku w Jarocinie rozgrywały się historyczne wydarzenia. Wtedy Polacy służący w niemieckim garnizonie w jarocińskich koszarach, rozpoczęli działania rewolucyjne, które doprowadziły do utworzenia polskiego oddziału. - Jarociński dworzec, podobnie jak poczta, stał się obiektem strategicznym. Polscy żołnierze 9 listopada 1918r. opanowali budynek dworca i jarociński węzeł kolejowy. Tutaj zatrzymywano niemieckie pociągi, rekwirowano broń, amunicję i żywność. Na jarocińskim dworcu, miały też miejsce rozmowy dowódcy polskiego oddziału Br. Kirchnera z niemieckim dowódcą, który wraz z 300 osobowym oddziałem został przysłany z Poznania do stłumienia jarocińskiego buntu – mówi Andrzej Gogulski.

Obecnie dworzec w Jarocinie jest remontowany. Na razie odnowiona została elewacja budynku. Jednak prace jeszcze trwają i nie można z niego korzystać. Będzie to możliwe dopiero jak zakończy się remont.

Kamil Bachorz

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3