- W tym roku Letnia Akademia Filmowa poświęcona jest filmowi dokumentalnemu, stąd prowadzący zajęcia: dokumentalista Paweł Łoziński, młoda utalentowana reżyserka Barbara Białowąs, montażysta Rafał Listopad i operator telewizyjny Mateusz Górny. Opiekę artystyczną nad całością projektu sprawuje Magdalena Łazarkiewicz - czytamy na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
Letnia Akademia Filmowa rozpocznie się we wtorek. Wtedy odbędzie się projekcja filmu "Ojciec i syn". Po projekcji będzie możliwość porozmawiania a z Pawłem Łozińskim, który jest reżyserem filmu.
Wtorek, 12 sierpnia, godz. 21:00
"Ojciec i syn" reż. Paweł Łoziński - 50 minut
Łączy ich nazwisko, wykonywany z pasją zawód, ale i silna, skomplikowana więź, pełna resentymentów i niedopowiedzeń. Dwaj wybitni dokumentaliści, Marcel i Paweł Łozińscy, wyruszają samochodem w podróż po Europie. Dla ojca jest to powrót do miejsca urodzenia, dla syna – próba rozliczenia wspólnej przeszłości. Obaj próbują zarejestrować kamerą ten trudny dialog.
Po projekcji spotkanie z Pawłem Łozińskim
Środa, 13 sierpnia, godz. 21:00
"Moskiewska żona" reż. Barbara Białowąs – 20 min
Od wieków carski imperializm dla ludzi Zachodu był zarówno źródłem fascynacji, jak i rusofobii. Po upadku komunizmu, dzięki wielkiemu kapitałowi zdaje się on w Rosji znów odradzać i to nie tylko w postaci potężnych pozłacanych cerkwi. Film Barbary Białowąs pokazuje, jak w tym świecie wygląda życie żon współczesnych oligarchów. Kto spodziewa się ujrzeć ukrywający próżnię blichtr, będzie zaskoczony, gdyż zobaczy głęboką, egzystencjalną potrzebę wyrażenia się przez sztukę oraz świadomość możliwości i wyzwań, które niesie człowiekowi los.
"Dzika plaża" reż. Barbara Białowąs – 10 min
Po projekcji spotkanie z Barbarą Białowąs
Letnia Akademia Filmowa poświęcona jest filmowi dokumentalnemu
Czwartek, 14 sierpnia, godz. 21:00
„Dzieci Rewolucji pijące mleko”, reż. Leszek Gnoiński, Wojtek Słota – 30 min
Lata 1983-86 to apogeum popularności festiwalu w Jarocinie, a jednocześnie edycje, do których odwoływać się będą kolejne pokolenia. Festiwal staje się najważniejszą trybuną wypowiedzi młodych ludzi, a rock jest dla nich głównym medium mówienia o buncie, frustracji i swoich oczekiwaniach. Teksty piosenek i muzyka tworzą niezwykły obraz Polski
i pokolenia niespełna dwudziestolatków, którzy wtedy dorastają. Siłą festiwalu także jest jego różnorodność – swoje miejsce znajdują tu zarówno twórcy o proweniencji punkrockowej i nowofalowej, jak i fani heavy metalu, bluesa, reggae. Pojawiają się wykonawcy awangardowi i jazzowi.
Pomiędzy mieszkańcami miasta a ekstrawagancko ubranych przyjezdnych wywiązuje się pewnego rodzaju symbioza. Pierwsi nie tylko akceptują przybyszy, ale zaprzyjaźniają się
z nimi częstując piciem i jedzeniem, pozwalając na rozbijanie namiotów w swoich ogródkach.
Polska w tym okresie przeżywa ogromny kryzys gospodarczy. Zarówno kryzys, jak i inne czynniki (cenzura, gospodarka planowa) nie nadążają za rejestrowaniem muzyki z Jarocina. Dlatego szybko pojawia się trzeci obieg tej muzyki – ludzie nagrywają na magnetofony kasetowe całe koncerty, potem przegrywają je sobie. Stąd symbolem Jarocina tego okresu stają się setki wyciągniętych do góry rąk trzymających magnetofony kasetowe. Same zespoły też zaczynają wydawać własne nagrania na kasetach. Drugim symbolem tych czasów jest butelka mleka…
i „Blues bez pieniędzy”, reż. Leszek Gnoiński, Wojtek Słota – 22 min
W 1980 r. istniejący od dziesięciu lat przegląd Wielkopolskie Rytmy Młodych przeistacza się w Ogólnopolski Przegląd Muzyki Młodej Generacji. Trafia na początek wielkiego rockowego boomu stając się najważniejszą imprezą rockową w Polsce. Już na pierwszą edycję OPMMG przyjeżdża kilka tysięcy młodych ludzi. Festiwal nastawiony jest na kreowanie nowych trendów, wynajdywanie młodych twórców i z tej roli znakomicie się wywiązuje. Już podczas pierwszej edycji pojawia się grupa Dżem, a drugą wygrywa heavymetalowe TSA – oba zespoły występują do dziś przed pełnymi salami.
Polska w tym czasie przechodzi trudne chwile. Mimo wielkiego zrywu społeczeństwa
i powstania Solidarności w sierpniu 1980 r., półtora roku później dochodzi do przewrotu wojskowego i wprowadzenia stanu wojennego. Nie może to nie pozostawić wpływu na twórczość młodych ludzi i gdy nadchodzi festiwal w 1982 r. coraz mocniejszym głosem zaczyna przemawiać pokolenie ówczesnych kilkunastolatków, którzy swoje frustracje i poglądy ubierają w ostrą, szorstką i nieokiełznaną muzykę o proweniencji punkrockowej.
Piątek, 15 sierpnia, godz. 21:15
"Czternaście dni. Prowokacja bydgoska" reż. Grzegorz Eberhardt, Jacek Petrycki
- 54 minuty
Nieznana szerszej widowni opowieść o zajściach w Bydgoszczy w marcu 1981 r. , zapis dramatycznych wydarzeń okresu pierwszej Solidarności, jakie rozegrały się w tym mieście. Punktem wyjścia było powstanie na zjeździe zjednoczeniowym w Poznaniu (w dniach 8 - 9 III 1981 r.) NSZZ Rolników Indywidualnych Solidarność, a następnie narastający sprzeciw członków tego związku przeciwko odmowie jego rejestracji. Film został zmontowany z archiwalnych materiałów ukrywanych przez lata przez służby specjalne. Pojawiają się na nich kluczowe postaci tamtego okresu: Lech Wałęsa, Zbigniew Bujak, Władysław Frasyniuk czy Andrzej Gwiazda. Materiały ukazują gorącą atmosferę trwających całą noc obrad, spory, ustalenia, głosowania. Ekipa realizacyjna zdobyła ogromne zaufanie działaczy związkowych, była jedyną ekipą dopuszczoną tak blisko i mającą zgodę na rejestrację ich pracy.
Po projekcji spotkanie z Rafałem Listopadem
Sobota, 16 sierpnia, godz. 19:15
Zakończenie Letniej Akademii Filmowej – pokazy powarsztatowe
Wstęp na wydarzenia jest wolny.
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?